לא הכנתי שיעורי בית, משפט שמוביל אותי עוד מבית הספר היסודי. גם זו הייתה סיבה להפתעתי כאשר קיבלתי את ג'נסיס GV60 למבחן. ציפיתי לעוד דגם-פנאי-חשמלי-יוקרתי-שגרתי – פגשתי ברכב פנאי-קופה מרהיב.

העיצוב מקורי וצעיר, יחידות התאורה יפהפיות, הלוע בפגוש הוא למעשה בצורת השבכה הקדמית של המותג (כי אין שבכה; בכל זאת, רכב חשמלי) וזה בערך הקישור היחיד אליו. צללית הצד נאה מאוד, חלקה, וכך גם החלק האחורי עם יחידות תאורה יפות וספוילר מאחור. הגלגלים הגדולים (235/55-19) מוסיפים למראה וצבע המרכב של רכב המבחן פשוט אלגנטי ומתאים בול.

מידע ראשוני
נעזוב את העיצוב ונעבור לנתונים החשובים. GV60 הוא הדגם החשמלי הייעודי הראשון של ג'נסיס, מותג היוקרה של קונצרן יונדאי-קיה, וזה הוצג לפני שנה, באוגוסט 2021. כמו דגמים קרובים (איוניק 5, EV6) הוא מבוסס על הרצפה E-GMP.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

בסיס הגלגלים של GV60 הוא 290 ס"מ (10 ס"מ פחות מאיוניק 5, כמו EV6). אורכו 452 ס"מ (12 ס"מ פחות מזה של איוניק 5), רוחבו 189 ס"מ (זהה) ואילו גובהו 158 ס"מ (7 ס"מ פחות) – וכל אלה יוצרים פרופורציות דינמיות, עם מופע המדגיש יותר את מרכיב הקופה, פחות את "הפנאי". סליחה, חזרתי לעיצוב, זה לא יקרה יותר.

ג'נסיס GV60 מוצע בשתי גרסאות מנוע/הנעה – בשתיהן סוללה 77.4 קוט"ש והספק טעינה מהירה של 350 ק"ו. באחת מנוע יחיד המייצר 228 כ"ס וההנעה אחורית. בשנייה 2 מנועים המייצרים 318 כ"ס וההנעה כפולה; לגרסה זו מהדורת 'טופ' המייצרת 435 כ"ס וגם 489 במצב דחף.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

למבחן קיבלנו את גרסת הכניסה – מנוע, יחיד, 228 כ"ס – ברמת הגימור הבסיסית 'פרמיום' ומחירו של הרכב הוא 295,000 שקלים.

מפרט ותפריט
רמת הכניסה הבסיסית הזאת אינה בסיסית בכלל. כך למשל, לרכב תאורת לד, לדלת תא המטען תפעול חשמלי והגג פנורמי. בכל המושבים ריפוד עור, למושבים הקדמיים תפעול חשמלי, גם חימום, חשוב מכך, גם אוורור, ולמושב הנהג יש זיכרונות.

בקרת אקלים תלת-אזורית המתופעלת מצג מוקרן שיש לו רזולוציה מצוינת. לוח המחוונים מוקרן, גדול יותר, ובדומה לאיוניק 5, גם כאן צג מולטימדיה שצמוד אליו, אלא שלזה אבחנה מעולה ממש ותצוגה בשלל צבעים. בנוסף, מול הנהג תצוגה עילית בה מוקרנים מהירות הנסיעה, הצד ממנו מתקרבות המכוניות מאחור, המהירות המותרת בכביש ועוד. מערכת השמע מבית B&O ויש גם טעינה אלחוטית במיקום נהדר.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

מפרט הבטיחות מכובד ביותר: מעבר לשמונה כריות, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב כולל מרכוז, עמעום אוטומטי, התרעות על השארת ילדים ברכב, עייפות נהג ופתיחת דלת בזמן סכנה.

התרשמות פנימית
חוזר לעיצוב, ברשותכם (הבטחתי, אבל עכשיו אנחנו בפנים). תא הנוסעים אוורירי, בהיר ברובו ואיכותי בכל הנוגע לחומרים, הרכבה וגימור. ידיות האחיזה שם מעוצבות שונה, בקונסולה המרכזית (לא רק) חומרים סטייל אלומיניום מוברש ואלה משתלבים נהדר בתא הנוסעים הבהיר. תא הכפפות הוא למעשה מעין מגירה מעוצבת והקונסולה המרכזית "צפה".

נראה שאנשי ג'נסיס השקיעו מחשבה בכל פינה, כך לדוגמה - כשמכבים את הרכב, בורר ההילוכים העגול "מתהפך" והופך למעין כדור בדולח, שזה אגב גימיק שאני לא באמת יודע אם אני אוהב... ועד כאן 'ועדת הקישוט'.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

הנדסת האנוש טובה וזה חשוב, הראות החוצה גם היא טובה כשיש כוכבית קטנה בדמות מראות הצד שקרובות לקורות הקדמיות. בנסיעה לאחור תגלו מצלמה אחורית איכותית וחיישני קרבה, אך אין מצלמות היקפיות.

הצד השימושי
המושבים הקדמיים נוחים, הן הבסיס והן משענת הגב, צרים יחסית ומעניקים תמיכה צדית טובה וגם תמיכת ירכיים טובה מאוד, והייתי שמח לבסיס מעט רחב יותר.

המרחב מאחור טוב, מרווחי הברכיים מעולים ומרווח הראש גבולי לגבוהים, תוצאה של הגג המשתפל. המושבים מאחור נוחים, יש אפשרות לכוון את זווית משענת הגב, אם כי בסיס המושב נמוך יחסית ואין תמיכת ירכיים אידיאלית.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

היושבים מאחור יגלו כי לא חסכו עליהם בביצוע, תכנון ואבזור – דיפוני הדלתות מרשימים ממש כמו אלו מלפנים; ניתן להזיח את מושב הנוסע הקדמי לטובת מרחב עדיף (מי אמר 'מרצדס S קלאס'?); פתחי המיזוג ממוקמים בקורות ולא במרכז לפיזור עדיף; לצמד שקעי USB-C תא אחסון נאה רק להם, תחת הקונסולה שבין הנהג לנוסע.

בכלל, בכל הנוגע לאחסון, המצב סביר בהחלט. נפח תא המטען 432 ליטר, נתון סביר בלבד לרכב כזה, אך כאשר מגלים שיש גם תא מטען מלפנים, בנפח של 50 ליטר, אז באמת שאי אפשר לבוא בטענות. היכן כן? אין גלגל חלופי.

ביצועים וטווח
המנוע החשמלי מייצר 228 כ"ס ו-35.7 קג"מ וכאמור ההנעה אחורית, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.8 שניות והמהירות המרבית 185 קמ"ש. סוללה של 77.4 קוט"ש טובה לטווח מוצהר של 517 ק"מ.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

למרות שמשקלו של הרכב הקומפקטי הזה עומד על 2050 ק"ג ובגלל אופי הפעולה של המנוע החשמלי – מומנט מכובד ביותר הזמין כולו כבר בסל"ד נמוך במיוחד – היכולת של GV60 גבוהה, ועקיפות מבוצעות בקלות, גם במצבי עומס. לרכב שלושה מצבי נהיגה – 'אקו', 'נורמל', 'ספורט' – ובראשון הכוח מועבר לגלגלים בצורה מעודנת מאוד, אך זו אינה פוגמת ביכולת כשצריך. לכן ראיתי לנכון לנהוג במצב זה כמעט בכל תוואי המבחן. הרגנרציה כוונה לרמה גבוהה אחת פחות מאשר "נהיגה ברגל אחת", לקבלת בלימת מנוע חזקה ביותר אבל לא מוגזמת מדי.

המסלול היה ארוך. הוא יצא מהרצליה, עבר דרך חדרה, בית אורן, הגליל התחתון, הירדן ההררי, הגיע עד ברכת רם – ואז חזר למרכז; במרחק, מדובר ב-418 ק"מ. התוואי אפשר נהיגה שלא הייתה אגרסיבית מדי, אבל כללה עליות וגם עמידה בפקקים (בניגוד לרכב רגיל, כאן לא כמעט ולא משפיעים על הטווח).

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

עם סיום הנהיגה מצאנו כי נשארו בסוללה עוד 22%, כך שהטווח המלא, בפועל, הוא 510 ק"מ – וזה רבותיי, נתון מרשים ממש! ובהינתן 40 מעלות בחוץ, זה הישג מכובד עוד יותר.

נוחות התנהגות
אמרנו ירדן הררי, לא אמרנו ירידה לשבילים. אלא שהרכב הרשים בטיפוס קל של שביל "לא כזה כבוש" והמון אבק דרכים. בשלב מסוים החלטתי לחזור על עקבותיי וזה בשל תוואי שהיה בעייתי לזוויות הגישה והנטישה של הרכב, כי בכל זאת, זהו במקרה הטוב רכב פנאי קל. אבל אין ספק שיחידת הכוח החשמלית בשילוב בקרת המשיכה כאן, עושים עבודה טובה.

נוחות הנסיעה טובה, ולמעט במפגש עם תיקוני כביש חדים וגבוהים, היא אפילו מרשימה. בידוד הרעשים מוצלח, ורעשי המתלים והכביש שקטים יחסית. בעיירה הציורית חדרה העלים רכב הפנאי הזה תחת גלגליו את פסי ההאטה בצורה מופתית ממש. בכפר הציורי לא פחות, מסעדה, שיש בו פסי האטה אלימים, גבוהים במיוחד וזווית העלייה עליהם חדה משמעותית, הרכב כבר לא הצליח להעלים אותם. דהיינו, יש גבול והכל יחסי בחיים.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

בנסיעה בין-עירונית נוחות הנסיעה טובה למדי ורק במקרים ספורים על כביש ממש גלי ריסון המרכב לא היה מושלם.

בכביש מפותל וצר, הפגין ה-GV יכולת מעולה – האצות ביניים מצוינות, שמירה על הקו הנבחר, אחיזה גבוהה מאוד, תאוצה טובה ושמירה על קו נבחר ללא דרמה.

במצב 'ספורט' ההיגוי כבד יותר ותגובת הדוושה מיידית-על-גבול-העצבנית, ואני מודה שזה ממש נחמד. כך שהג'נסיס הקומפקטי-קופה הזה, בכל הקשור לנהיגה מהנה הוא בבחינת הפתעה מרעננת.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

הכל מעורבב, ועדיין
ג'נסיס GV60 הוא רכב פנאי-קופה קומפקטי חשמלי של מותג יוקרה – ובשלב זה אין לו מתחרים ישירים, למעט וולוו C40, ובקרוב גם אודי Q4 אי-טרון קופה. עוד דגמי פנאי חשמליים קומפקטיים של מותגי יוקרה הם מרצדס EQA שאינו בתצורת קופה, ולקסוסUX300e  שממדיו צנועים בהרבה.

בכלל, דגמים חשמליים הביאו לכך שקטגוריות מתערבבות; GV60 ממוקם אצל היצרן בקטגוריה הקומפקטית, כך גם אורך המרכב שלו – אבל בסיס הגלגלים שלו נמצא קטגוריה אחת למעלה, כמעט שתיים.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב

ג'נסיס GV60 ביחס לעצמו, מעוצב באופן מרהיב, הוא עשוי היטב ואבזורו עשיר למדי. הוא מציע לנוסעים נוחות נסיעה טובה גם בשבילים, בידוד רעשים מוצלח, מוסיף עליהם ביצועים טובים ויכולת דינמית מכובדת. את החלק החשמלי הוא מסכם בנתון טווח מרשים של קצת יותר מ-500 ק"מ בנהיגה מתונה. החסרונות מינוריים יחסית, בעיקר מושב אחורי שאינו מושלם לגבוהים.

מחיר הגרסה הנבחנת עומד על 295,000 שקלים, מחיר סביר כיום ביחס לרכב פנאי חשמלי של מותג יוקרה. אי לכך, ועל רקע תכונותיו החיוביות המרובות, ג'נסיס GV60 הוא גם עסקה מצוינת למי שהממון מצוי בכיסו.

ג'נסיס GV60 – מבחן דרכים (228 כ
צילום: אוהד אלגוב